Singuratatea poate duce la probleme cronice de sanatate?

Nu rata

Izolarea sociala si singuratatea afecteaza multi oameni – in special adultii in varsta. Unii sunt afectati in moduri care le pun in pericol sanatatea fizica si mentala.

Izolarea sociala este o lipsa de contact social cu ceilalti. Singuratatea inseamna sa te simti singur cu sau fara contact social. Adultii in varsta sunt in mare masura afectati de ambele.

Potrivit Centrelor pentru Controlul si Prevenirea Bolilor (CDC):

  • Unul din trei adulti de 45 de ani si mai mult se simte singur
  • Unul din patru adulti in varsta de 65 de ani si peste este izolat social

Adultii in varsta sunt mai susceptibili de a fi afectati de singuratate si izolarea sociala din mai multe motive. Adultii in varsta sunt mai predispusi sa traiasca singuri, sa aiba pierderea auzului, scaderea mobilitatii sau alte probleme de sanatate care le pot limita interactiunea cu ceilalti.

Care sunt riscurile pentru sanatate?

Singuratatea si izolarea pot duce la probleme emotionale si de sanatate mintala semnificative. Pe langa faptul ca se simt deconectati, persoanele care se confrunta cu singuratatea le poate fi greu sa aiba incredere in altii sau se pot simti amenintate.

La fel ca durerea fizica, durerea emotionala poate activa raspunsurile la stres ale organismului. In timp, acest lucru poate duce la inflamatie cronica si scaderea imunitatii, ceea ce poate creste riscul de boli cronice.

„Cercetarile au legat izolarea sociala si singuratatea cu riscuri mai mari pentru afectiuni grave de sanatate, inclusiv hipertensiune arteriala, boli de inima, accident vascular cerebral, obezitate, depresie si anxietate”, spune Michael Pham, DO, medic intern la Scripps Coastal Medical Center Carlsbad.

Potrivit CDC, izolarea sociala a crescut semnificativ riscul cuiva de moarte prematura din toate cauzele. De asemenea, este asociat cu un risc crescut de dementa cu aproximativ 50%.

Relatiile sociale slabe caracterizate prin izolare sociala sau singuratate au fost asociate cu un risc crescut de boli de inima cu 29% si cu un risc crescut de accident vascular cerebral cu 32%.

Pacientii cu insuficienta cardiaca care au experimentat singuratate au avut un risc mediu de deces de aproape patru ori mai mare, un risc crescut de spitalizare cu 68% si un risc crescut de vizite la departamentul de urgenta cu 57%.

Cand sa va vedeti medicul

„Daca sentimentele de izolare sau de singuratate va afecteaza sanatatea emotionala sau fizica, discutati cu medicul dumneavoastra”, spune dr. Pham, „Fii foarte sincer despre cum te simti si cum iti afecteaza viata. Medicul dumneavoastra va poate oferi sugestii si resurse pentru a va ajuta sa va simtiti mai bine si sa va imbunatatiti calitatea vietii.”

Alti pasi pot fi luati pentru a ajuta la prevenirea efectelor fizice si emotionale negative ale singuratatii sau izolarii sociale:

5 sfaturi pentru a combate izolarea sociala si singuratatea

1. Self-care

Faceti din ingrijirea de sine o prioritate. Faceti miscare, mancati mese sanatoase, dormiti suficient si incercati sa petreceti timp in aer liber in fiecare zi.

2. Ramaneti conectat

Depuneti eforturi in fiecare zi pentru a va conecta cu familia sau prietenii in persoana, prin telefon, prin text sau online. Mergeti la plimbare cu un prieten sau vecin sau jucati jocuri impreuna online.

Studiile arata ca oamenii care se angajeaza in activitati semnificative si productive cu altii se confrunta cu dispozitii mai bune, au un sentiment de scop si tind sa traiasca mai mult.

3. Gasiti o activitate care va place

Alaturati-va unui club de carte online, luati un curs sau alaturati-va unui grup care va impartaseste interesul. Consultati centrul comunitar local sau organizatia bazata pe credinta pentru optiuni.

4. Luati in considerare adoptarea unui animal de companie

Ingrijirea unui animal de companie poate fi satisfacatoare si reconfortanta si poate reduce stresul si tensiunea arteriala. Sau, puteti cauta voluntariat la un adapost local sau ingrijirea animalelor pentru un vecin.

5. Voluntar

Faceti-va voluntar intr-o organizatie care este semnificativa pentru dvs. si realizati beneficiile pentru sanatate. A te implica intr-o cauza poate alunga sentimentele de singuratate si te poate ajuta sa cunosti oameni cu interese similare.

Recente